Glassartpluslood.nl
home » Historisch onderzoek glas-in-lood » Glas-in-lood Aula Begraafplaats Rijnsburg

Glas-in-lood Aula Begraafplaats Rijnsburg

GLAS-IN-LOOD  RAMEN  AULA  BEGRAAFPLAATS  RIJNSBURG

Deze glas-in-lood ramen zijn in de jaren ’50 van de twintigste eeuw geplaatst  met de nieuwbouw van de aula in dezelfde tijd als de bouw van de Maranathakerk  in Rijnsburg en door hetzelfde atelier Liefkes uit den Haag. In een eerdere aflevering van deze serie is uitgebreid ingegaan op de 30 ramen met “het onze vader” in de Maranathakerk  ( na te lezen op de website www.glassartpluslood.nl onder historisch onderzoek .)

 

 

De aula op de begraafplaats van Rijnsburg aan de Santlaan is tegenwoordig in gebruik voor tuingereedschap en opslag van gereedschappen en materialen die gebruikt worden voor de grafdelving. Daardoor zullen maar weinigen kunnen genieten van deze uitzonderlijk mooie glas-in-lood ramen die ontworpen zijn door Hans Liefkes jr. Hij had het vak van zijn vader geleerd en bleek als kunstenaar een goed gevoel te hebben voor glas-in-lood ontwerpen.

Enkele beroemde ontwerpen die uit het atelier Liefkes kwamen zijn de ramen van de Nederlandse Hervormde kerken te Terheyde aan Zee, Hendrik Ido Ambacht en Deventer; de St. Petrus en Pauluskerk in Leidschendam; de Gerardus Majellakerk en de H. Jeroen te Den Haag en het kantoor van de Koninklijke Nederlanse Luchtmacht aan de Binckhorstlaan te Den Haag. Ook de beglazing van de beroemde en toenmaals  populaire melkinrichting De Sierkan in Den Haag was afkomstig van Atelier Liefkes. 

 

De ramen in de aula staan in het teken van, hoe kan het ook anders op deze plek,  leven en dood. In de zijgevel zijn drie ramen geplaatst met in het midden het alziend oog met de tekst in een halve cirkel daarboven:  “Hodie Midi Cras Tibi “ latijn  voor  “Heden ik morgen gij`. Deze tekst wordt vaak gebruikt wordt voor een grafschrift en als tekst boven een dodenlijst. Rechtsonder in het raam staat de naam van atelier Liefkes uit Den Haag.

 

 

Links en rechts van dit raam zijn ramen geplaatst met afbeeldingen van een vredesduif  met een zandloper en een kruis met een alpha en een omega.

 

 

Verder zijn alle ramen hetzelfde uitgevoerd met decoratieve motieven en gebrandschilderd in de stijl van de andere ramen.

 

 

Het is jammer dat deze schitterende ramen niet voor een groter publiek te bewonderen zijn. Het zou mooi zijn dat dit qua architectuur mooie gebouwtje in de toekomst nog een zinvollere functie zal krijgen dan een opslagplaats.